Evaluation / Aufsicht / Berichte

Wir streben ein positives Lern- und Schulklima an, damit möglichst alle Kinder und Erwachsene in der Schule ihre Fähigkeiten, ihr Wissen und Können so gut wie möglich einbringen und entfalten können.

Deshalb haben wir neben den unten beschriebenen Punkten zur Schüler*inbeurteilung und Transparenz unserer Arbeit für Eltern, Schüler*innen und Lehrkräfte einige soziale Instrumente zur Selbstevaluation eingeführt. Wir nutzen aber auch Instrumente des Unterrichtsministeriums wie die Undervisningsmiljøvurdering und die Trivselsundersøgelse (s.u.).

Evaluationsergebnisse

Evaluationsbericht 2023

Evaluation Schuljahr 2023 – 2024

Aufsicht

Die Eltern der Deutsche Schule Hadersleben wählen auf einer Elternversammlung entsprechend dem „Freischul-Gesetz“ (insbesondere § 9) und der „Bekanntmachung über die Wahl und Zertifizierung von Aufsichtsführenden an freien Grundschulen“ des Unterrichtsministeriums für den Zeitraum von jeweils vier Jahren einen zertifizierten Aufsichtsführenden.

 

Aufsichtsführender

Die Aufsichtsführende Anke Tästensen, Apenrade, wurde zuletzt auf der Elternversammlung am 03.09.2024 für ein Jahr (2024-2025) gewählt.

 

Berichte des Aufsichtsführenden

Aufsichtsplan für die Deutsche Schule Hadersleben

Zentrale Inhalte aus „friskolelovens § 9“:

Tilsynet med en fri grundskoles almindelige virksomhed, herunder med, at skolen giver en undervisning inklusive sprogstimulering efter § 1, stk. 1, 2. pkt., som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, påhviler forældrene til børn i skolen (forældrekredsen). Forældrekredsen træffer selv beslutning om, på hvilken måde tilsynet skal udøves.

Stk. 2. Forældrekredsen vælger for højst 4 år en eller flere personer til at føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk samt med, om skolens samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. ..Den eller de tilsynsførende må ikke tilhøre forældrekredsen, være medlem af bestyrelsen, være ansat på skolen eller være gift eller nært beslægtet med disse personer. Skolen skal orientere kommunalbestyrelsen og Undervisningsministeriet om, hvem der er valgt til at føre tilsyn.

Stk. 4. Den eller de tilsynsførende skal aflægge mindst et årligt tilsynsbesøg på skolen. Undervisningen skal overværes i et omfang afstemt efter skolens størrelse, dog svarende til mindst en hel skoledag. Undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, skal overværes af en tilsynsførende. Derudover skal den eller de tilsynsførende drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.

Stk. 5. Den eller de tilsynsførende afgiver hvert år en skriftlig tilsynserklæring til forældrekredsen og skolens bestyrelse om tilsynet efter stk. 2, herunder om elevernes standpunkt i de fag, der er nævnt i stk. 2. I tilfælde, hvor forældrekredsen har valgt flere tilsynsførende, og hvor disse ikke er enige om affattelsen af den skriftlige tilsynserklæring, skal dette fremgå af erklæringen. Enhver tilsynsførende har ret til at afgive sit særstandpunkt til forældrekredsen. Skolen udleverer den skriftlige tilsynserklæring til forældrekredsen og offentliggør den på skolens hjemmeside på internettet, hvis skolen har en hjemmeside. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om formen for afgivelse af tilsynserklæringen.

Aufsicht durch die Elternschaft

Die Aufsicht der Elternschaft erfolgt durch:

  • Klassenelternabende, wo auch Ziele und Inhalte des Unterrichts dargestellt werden
  • Elternkonsultationen, bei denen die Lernsituation und die soziale Kompetenzentwicklung des Schülers im Mittelpunkt stehen
  • Teilnahme an Elternbesuchstagen und Veranstaltungen der Schule
  • Informationen in schriftlicher Form durch die Schule
  • Informationen auf der Homepage
  • Begleitung des Kindes im Schulalltag

Berücksichtigung der UNO-Kinderrechtskonvention

Wie für alle dänischen Schulen ist die Kinderrechtskonvention der Vereinten Nationen eine der Grundlagen unseres Handelns. Das dänische Unterrichtsministerium hat hierzu zwei Broschüren herausgegeben, die Schülern, Eltern, Lehrern und Pädagogen zur Orientierung dienen sollen:
„ZUHÖREN UND EINBEZIEHEN – Die UN-Kinderrechtskonvention und die freien Schulen“
(„AT LYTTE OG INDRAGE – FN’s børnekonvention og de frie skoler“, nur in dänischer Sprache, externer Link)

 

„ICH HABE DAS RECHT, GEHÖRT ZU WERDEN – über deine Rechte, wenn du nicht mehr zur Schule gehst. Über die Rechte von Schülern an freien Grundschulen, Nachschulen und freien Fachschulen“ („JEG HAR RET TIL AT BLIVE LYTTET TIL – om dine rettigheder hvis du ikke mere må gå på skolen. Om elevernes rettigheder på frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler, nur in dänischer Sprache, externer Link)

Berichte

Undervisningsmiljøvurderung

Die derzeit letzte Undervisningsmiljøvurderung wurde von Oktober bis November 2024 durchgeführt.

Klassetrivsel_DSH_10 Klassetrivsel_DSH_09 Klassetrivsel_DSH_08 Klassetrivsel_DSH_07 Klassetrivsel_DSH_06 Klassetrivsel_DSH_05 Klassetrivsel_DSH_04 Klassetrivsel_DSH_03 Klassetrivsel_DSH_02 Klassetrivsel_DSH_01 Klassetrivsel_DSH_00

 

 2023 (0. Klasse)

2023 (1. Klasse)

2023 (2. Klasse)

2023 (3. Klasse)

2023 (4. Klasse)

2023 (5. Klasse)

2023 (6. Klasse)

2023 (7. Klasse)

2023 (8. Klasse)

2023 (9. Klasse)

2023 (10. Klasse)